Kringen

Kringen zijn Bijbelstudiegroepen van vijf tot acht mensen die om de week op dinsdagavond bij elkaar komen. Op kring eten we samen, bestuderen we de Bijbel, zingen we, bidden we en hebben we eigenlijk gewoon een heel gezellige tijd met elkaar. Er zijn dit jaar elf kringen met elk een eigen kringleidersduo, die ieder een uniek kringthema hebben gedacht. Ben je benieuwd hoe zo’n kringavond er precies uitziet en wil je er graag één (of meer) meemaken? Stuur een mailtje naar secretaris@ichthusnijmegen en kom langs!

Kring ‘Ways of Wisdom’

Bij Kring Ways of Wisdom behandelen we het Bijbelboek Spreuken. Dit doen we aan de hand van een Bijbelleesplan van the Bible Project. Het boek Spreuken staat bekend om, jawel, de welbekende spreuken, maar er is nog veel meer in dit Bijbelboek te ontdekken. Bijvoorbeeld hoe God’s wijsheid in de wereld om ons heen te vinden is en wat voor rol die wijsheid in ons leven speelt. Dit willen we samen, aan de hand van het bijbelleesplan, gaan ontdekken.

Kringleiders: Lisanne en Mirre

Kring ‘Van sprookje tot Vaticaan’

Bij Kring Van Sprookje tot Vaticaan gaan we ons komend jaar richten op enkele fascinerende deuterocanonieke boeken, waaronder Tobit en Judit. Met elkaar gaan we opzoek naar God in deze geschriften. Daarbij verdiepen we ons ook in een stukje kerkgeschiedenis en houden we rekening met de cultuur die in deze geschriften wordt weergegeven.

Kringleiders: Larissa en Marieke R.

Kring ‘PIG’

Wij zijn kring PIG, oftewel Praktiserend In Geloof! We gaan dit jaar meer focus leggen op de praktische kant van het geloof. Zo zullen we elkaar aanzetten om ook tussen de kringavonden door bezig te zijn met God; bij elke kringavond bedenken we daarvoor nieuwe manieren om dat in de praktijk te brengen. Tijdens de avonden reflecteren we op hoe dat ons heeft bevallen en wat we daaruit meenemen. Zo proberen we samen elke dag bezig te zijn met ons geloof.

Kringleiders: Bas en Jechiël

Kring ‘Jesaja’

Het boek Jesaja is een van de langste boeken uit de bijbel. Het 66 hoofdstukken tellende boek omvat zoveel dat het ook wel de samenvatting van de bijbel genoemd wordt. Jesaja schrijft over de ballingschap, over de messias en over het einde der tijden. En wist je dat hij zelfs een hooglied heeft geschreven? Kortom, meer dan genoeg stof om het als kring over te hebben. We gaan in één jaar langs de hoogtepunten van het boek om zo steeds een beetje meer te ontdekken wat God duizenden jaren geleden al gesproken heeft tot Jesaja. En vooral willen we kijken wat wij nu nog kunnen leren van deze grote, inspirerende en soms mysterieuze profeet.

Kringleiders: Jelmar en Moniek

Kring ‘Knowing You, knowing me’

Bij kring Knowing You, knowing me gaan we dit jaar bezig met ‘de attributen van God’. Er worden allemaal attributen aan God toegekend, zoals Vader of Leraar. Maar wat houden deze attributen eigenlijk in en waar staat het in de Bijbel? Tijdens dit kringjaar houden we ons hiermee bezig. Dit proberen we te doen doormiddel van het lezen van de bijbel en door het voeren van goede discussies. Het gaat niet om gelijk hebben, maar samen dichter bij een antwoord komen. Daarnaast is ook de toepassing voor ons heel belangrijk en gaan we opzoek naar wat het betekent wanneer we God als bijvoorbeeld Vader zien. We hopen door Hem beter te leren kennen, onszelf ook beter te begrijpen.

Kringleiders: David en Marten

Kring ‘Appels met peren’

Wij zijn kring “Appels met Peren” en we gaan dit jaar wat de Bijbel zegt vergelijken met wat er in de wereld gezegd en gedaan wordt. Dit kan van alles zijn, zoals: niet-Bijbelse bronnen die overeenkomen of verschillen met de bijbel, hoe er omgegaan wordt met relaties, hoe de aarde is ontstaan en nog veel meer. We willen elke kringavond met elkaar zingen en een hele gezellige en hechte kring worden dit jaar.

Kringleiders: Eelke en Jakob

Kring ‘Hebreeën’

Wij zijn op ontdekkingsreis door een van de mysterieuzere brieven in het nieuwe testament. Hierbij staan wij stil bij de grootheid van Jezus, denken we erover na wat dat betekent voor ons dagelijks leven en maken we kennis met de geloofshelden die beschreven worden. We ruimen natuurlijk ook tijd in om samen te zingen en elkaar beter te leren kennen.

Kringleiders: Esther en Elise B.

Kring ‘Eensgezind?!’

“Ik ben van Paulus”, “ik van Apollos”, “ik van Kefas!”… In de gemeente van Korinthe heerst verdeeldheid. Ook in onze huidige maatschappij komen we veel verschillende overtuigingen tegen. Maar wat is de juiste, of ligt de waarheid in het midden? Bij kring Eensgezind?! gaan we aan de hand van Bijbelboek 1 Korinthe ontdekken hoe de Korinthiërs leefden en welke adviezen Paulus hen gaf. Daarbij komen we lastige onderwerpen tegen, waar mensen verschillend over kunnen denken. Samen gaan we als kring dit jaar het gesprek aan over bijvoorbeeld ongetrouwd blijven, vrouwen in het ambt en tongentaal. We zijn benieuwd wat we kunnen leren van onze gesprekken over dit Bijbelboek!

Kringleiders: Guido en Mariëlle

Kring ‘Jezus vertelt’

Jezus vertelt in de evangeliën meerdere gelijkenissen om een boodschap, les of waarschuwing over te brengen. Met onze kring gaan wij deze gelijkenissen behandelen. Zo willen we erachter komen wat Jezus tegen ons zegt doormiddel van deze verhalen en hoe we dat kunnen toepassen in ons dagelijks leven. Naast de bekende gelijkenissen zoals de verloren zoon, besteden we ook juist aandacht aan de mindere bekenden, zoals de gelijkenis van de lastige vriend. Onze kring duikt dus lekker de bijbel in. Verder nemen we ook de tijd om te bidden, te zingen en te kletsen.

Kringleiders: Emily en Lieve

Kring ‘Mind the Music’

Bij kring Mind the Music gaan we terug naar het ‘hart van aanbidding,’ en gaan we een stapje verder; zo ‘diep, diep, diep als de zee.’ We zingen als christenen regelmatig, en hebben ‘10,000 redenen’ om te zingen. Maar wat zijn die redenen, en wat zingen we precies? We gaan ons op kring hierin verdiepen, door de ‘oceans’ aan wijsheden uit de Bijbel en de inzichten op internet in te duiken. Muziek ‘brengt ons samen’ op een verbonden kring waar we komend jaar lekker actief bezig willen zijn, en ‘above all’ willen we een kring die draait om God.

Kringleiders: Sannelie en Lise

Kring ‘Dadelijks brood’

Er was eens, heel lang geleden, een klein meisje dat hield van zingen. In de kerk zong ze uit vol overtuiging: “Geef ons heden dadelijk brood!” Ze snapte toen nog niet precies waar het onze vader over ging, maar ondertussen snapt ze het al iets beter. Maar snapt ze, net als jij, het wel echt? De woorden kennen we allemaal, maar wat houden ze nou precies in? Bij kring dadelijk brood gaan we zin voor zin door het Onze Vader heen. We hopen zo het gebed, dat Jezus persoonlijk aan ons heeft gegeven, beter te begrijpen. We willen het komend kringjaar samen bidden, overdenken en prijzen, om zo hopelijk God en elkaar Dadelijk nog beter te leren kennen.

Kringleiders: Aaron en Lianne S.